Zeilen met onze Mi Dushi

Marine Oristanesi (Golfo di Oristano) Sardinie

Sinds gisteren liggen we in Oristanesi en we moeten eerlijk toegeven zo een prima service hebben we nog nergens meegemaakt. Stromend water, elektra aansluiting maar nu komt het............onze Dushi wordt gratis gewassen en van al haar zout ontdaan. Oftewel het regent PIJPENSTELEN. De laatste keer dat we regen gehad hebben was in MEI.

Sardinië daar zitten we nu sinds een goede week. Tegen de overtocht van Menorca naar hier zagen we toch een beetje op. Het wachten was namelijk op een weather window. De wind (zoals altijd ) kwam nooit van de goede kant of te hard of te veel.

Langzaam maar zeker beginnen hier de mistrals te blazen. De Med is dan echt geen poeltje meer, maar eerder een heksenketel. De golven komen dan van alle kanten(behalve de goede).

Na een week in Noord Menorca achter ons anker gelegen te hebben(windstil) was het dan eindelijk zo ver. Drie dagen MET wind uit de goede richting.

Het is 200NM van Menorca naar Sardinië dus plusminus 40 uur.

Uiteindelijk hebben we er 39 uur over gedaan. 26 uur onder zeil en( je raad het al) 13 uur gemotord. Die eerste uren onder zeil waren om in de analen bij te schrijven. Perfecto. Alles tussen 10 en 19 Knopen wind. In de nacht was de meeste wind bijna constant 19 knopen. Een rif in het grootzeil, grote genua compleet uitgerold. Onze Dushi had het prima naar haar zin . Af en toe liep ze 7,2 Kn. Klappend en stampend op één oor door de golven.

Alleen toen het Anneke haar beurt was om te gaan slapen had ze daar toch problemen mee. Probeer maar eens rustig te slapen als je constant gelanceerd wordt. Na de genua ook een stuk ingerold te hebben liep werden Anneke en Dushi rustiger. Volgende middag, BLADSTIL. Om gek van te worden.

Die zelfde nacht om drie uur lieten we ons anker zakken in de baai bij Alghero. Daar drie nachten geankerd. Na de eerste nacht bleek dat we aan lagerwal lagen. En Ja hoor. Net op tijd. Het weather window was voorbij en de verwachtte mistral was daar. Hogerwal opgezocht, 3 meter diep, 18 meter ketting gestoken, plus naderhand nog het tweede anker ernaast. Ruimte zat en we waren de enigste in verre omtrek. Welterusten.......

Af en toe wil je toch eens cultuur snuiven dus na drie nachten naar Alghero gemotord. We waren de enigste aan de stadssteiger. Wat een geluk hadden we weer, een week feest. ÉÉN nacht herrie is te doen maar TWEE nachten zonder slaap nee. Het is een mooie stad, stadswallen, terrassen met Spaanse invloeden.

Omdat onze Vodafone stik het niet in Italië doet is er een andere gekomen. Hoe, dat is een ander verhaal. Laat ik zeggen. Allemaal Maffiosi.

Van Alghero ging het naar de Golfo di Oristano. Een gratis boei opgepikt. Weer drie nachten. Vanaf de eerste nacht begon het me toch te blazen, gelukkig uit de goede hoek. Je raad het al (Mistral) De gribfiles hadden hem al aangekondigd maar dat hij zo snel hier zou zijn, nee dat hadden we niet verwacht. In de 3rde nacht was de wind 180* gedraaid en wij lagen helemaal verkeerd. Voor alle zekerheid de motor mee laten lopen om druk van de boei te halen. Lagerwal met een deining waar je U tegen zegt. BALEN.

Er restte ons maar één ding, zo snel mogelijk een haven opzoeken.

En daar liggen we nu. Regen/ wind. Morgen de bus naar Oristano. Woensdag gaat het verder richting Portoscusa, een afstand van 40nm.

Zijn benieuwd.

Doeiiiiiiiiiiiiiii

Jens

Na bitte, geht doch. Wie immer, ein schöner Bericht. Ach ja, versucht unbedingt den sardischen Honig, ein Genuß :-)

Hans

Prima gedaan!!