Zeilen met onze Mi Dushi

Ciro Marina

Ciro Marina Calabrie, onze huidige ligplaats.Over de tocht van La Castella naar hier zal ik kort zijn. Zoals gewoonlijk varieerde de windrichting 360 gr. Alles gehad van windstilte tot bijna een tweede rif zetten. Ga maar na.

Er werd ons verteld dat hier helemaal niets te beleven valt, vies,vuil, een industriestad.

Daar klopt helemaal niks van. We liggen hier nu al een week en het bevalt onsprima. Zijn met een ander Nederlands schip de enigste visitors. (Fred en Gerda s/y Pegasus)Toen we verleden week binnen liepen ging Anneke zoals gewoonlijk de havenmeester opzoeken. Na een telefoontje kwam deze aanzetten. Prijs? 20,00 Euro de nacht. Eerste nacht gratis. Anneke haalde de scheepspapieren te voorschijn om alles te regelen. Onze havenmeester werd bleek van al die papieren. Tweede nacht is ook gratis. Alles veel te lastig. Ook goed.

Geen elektra wel water op de steiger. Zonnepanelen werken prima, geen punt.

Tot nu toe hebben we geen spoor meer van die zogenaamde havenmeester gezien. Het is wel een krakkemikkig steigertje maar dat kan de pret niet drukken. Er is zelfs eenafgesloten hek, met sleutel. De eerste keer dat we voor een dicht hek stonden was echt lullig, hoe kom je binnen? Geen punt, één van een rondlopende mannetjes deed dat voor.... schroevendraaier er tussen en krikken maar.

Hebben jullie een sleutel? vroeg verleden week iemand?.Ja hoor. Sinds die tijd worden we vol in de watten gelegd.Onze buurman, (een local). spreekt vloeiend Engels. Maakt z\'n eigen wijnen.

Kwam hij ons toch een heerlijke fles wijn brengen.

Nog een voorbeeld; Diesel We hebben altijd 30 Liter reserve bij ons. De jerrycans waren leeg dus deze moesten weer worden bijgevuld. Zoeken, zoeken. Geen tankstation hier in de buurt, Ja.....4 kilometer verder. Anneke (schuw zoals ze is) aan de visserslui gevraagd, is hier diesel te krijgen?Nee. maar vraag Enzo, die weet wel een oplossing. Een visser die met netten bezig was, was Enzo. Gevraagd; Nee moet je niet bij mij maar bij Sa Sa zijn. Sa Sa de visser daar is zijn restaurant. Om het kort te houden, Sa Sa heeft direct al z\'n werk laten liggen om met mij in een driewieler diesel te halen. Wat een gastvrijheid!!!!

Als dank hebben we \'s avonds een tafel gereserveerd en bij hem gegeten.

Nu komt het....Er is geen menu en geen prijslijst. Eten wat er die dag gevangen is. Sinds lange tijd niet zo heerlijk vis gegeten.Tientallen gerechten met visin alle soorten en maten, gewoon geweldig. Achteraf hoorden we dat dit een toprestaurant is. Incl. wijn, voorgerechten, tussendoortjes, hoofdgerecht en toetje. net geen 70,--€ met z\'n tweeën..

Toen we deze prijs aan een local vertelden hoorden we dat hij ons vreselijk gematst had, normaal is 50,00 € p.p.

Elke keer als we Sa Sa op straat tegenkomen schudden we ons als oude vrienden de hand.

Met andere woorden, we voelen ons hier erg op ons gemak.

Morgen gaat het verder richting Corfu (Griekenland) 150 nm. Als we daar aankomen moet er eerst een Vodafoon winkel gevonden worden. Dus vanaf morgen voorlopig geen internetverbinding.......

Dat was het dan voor vandaag, See You in Griekenland

Hamba