Zeilen met onze Mi Dushi

La Castella

Ja, Ik weet het, een maand geen bericht, dat klopt niet. Helemaal mee eens. Sinds we Marina di Ragusa verlaten hebben zitten er tot nu maar 130nm achter ons.

Tien dagen geleden was er de gelegenheid toe. Maar dan..... na het nodige getik achter de laptop plus een aardig stukje, jullie raden het al... de computer zei, doe het zelf maar. Alles voor de kat z\'n viool. Dus even geen zin meer gehad. Dus bijdeze....

De reis hiernaar toe is eigenlijk goed verlopen. De oversteek van de straat van Messina was het grootste probleem. We moesten zelfs halverwegen omdraaien!! Over de VHF hoorden we een mayday van een Frans jacht dat in brand stond.De opvarendengingen in het reddingsvlot.,gelukkig is iedereen gered. Wij kenden ze uit Marind di Ragusa. Maar het is toch behoorlijk schrikken. Zoveel wind en dan nog uit de verkeerde hoek. Er staan hier in de hak van Italiƫ korte hoge golven,die krengen komen overal vandaan. Stel je voor, je vaart met een lekker windje naar buiten, vol tuig. Binnen 5 minuten staat er een 7 Bf. Snel het eerste rif erin.Weer 5 minuten later draait de wind 180 graden. Weer een windschifting, toch maar een tweede rif erin. Nog steeds een 7 Bf. En danbinnen 1 minuut geen zuchtje windmeer te bekennen. Motor aan..... En zo gaat dat maar door. Er zijn ergere dingen dan dat zullen we maar zeggen.

Met het weer boffen we eigenlijk, het begint langzaam maar zeker warmer te worden.Overdag gemiddeld zo\'n 25 graden.De zonnentent die afgelopen winter gefabriceerd is voldoet boven verwachting.

Onderweg hierheen is weinig gebeurd.

Het is wel armoe troef in dit stuk Italiƫ, vieze en smerige straten. Andere mentaliteit. Het blijft wennen. Werden zelfs aangehoudendoor een auto waarvan de inzittende omgeld bedelde. Had dit nog nooit eerder gehoord. Hier in de plaatselijke supermarkt wordtje als toerist gewoon genaaid. Dubbele aanslagen. Voor een flesje bier(wat inde aanbieding staat voor 59 cent) VIJF EURO NEGENTIG vragen. En dan nog als commentaar dat het toch een aanbieding is?Jullie kennen mijn betere wederhelft wel een beetje. Dat vrouwtje was een explosie nabij. Dit is overal zo waar je hier komt. Je wordt gewoonweg besodemierd. Moestdit kwijt!!!!!!!!!!!

Voor de rest gaat het goed met ons beiden. Momenteel liggen we in La Castella. Een erg goedkope haven. Officieel 20 Euro de nacht. Je ligt hier wel tussen de vissers.De gemeente is failliet, alle havenmeesters zijn op straat gezet. Af en toe komt er iemand casseren, uiteraard alles zonder kwitantie. Het zal ons ook een zorg zijn.

Gisteravond weer eens op de borrel op een Albin Vega (8 meter) met z\'n zessen.Engelsen, Fransen, Nederlanders. Daar doe je het voor.

Morgen gaat het verder, welke richting? Nog niet geheel bekend. Van minuut tot minuut worden we luier. Misschien gaan we morgen wel helemaal niet.

Zien wel.

Groetjes aan iedereen.!!!!!!!!!!!