Zeilen met onze Mi Dushi

Isola di San Pietro

Erg ver zijn we nog niet gekomen, dit moment op Zuid-Sardinië.

Schuldige is die (je raad het al) mistral. Er komt er weer eentje aanzetten (binnen 3 weken de 3rde!). De gribfiles zeggen tussen 25 en 35 knopen wind met regen, dan wil je niet op zee zijn.

Maar er is geen haast. Vanaf 1 oktober is onze winterplek in Racusa voor ons beschikbaar, maar dat redden we niet. Maakt ook geen flaus aus.

Ok. Waar waren we gebleven.........Oristano. Daar zijn we met de bus naartoe gereden (gratis heen) 1€ terug pp. Is nog net te doen. Waren wel de enigste die vanaf de jachthaven vertrokken. Oristano is een gat, niet meer en niet minder. Bij een Italiaan (er zijn veel Italianen hier) heerlijke spaghetti gegeten, en de volgende dag wegwezen.

In de pilots staat dat deze haven aan het verzanden is, de diepte zou tussen 2 en 3 meter moeten liggen. Vergeet dat maar!!!!!Zelf steken we nu 1.90m. Weten wij veel dat er een tijverschil van 30 cm is. Bij het naar buiten gaan gingen we over 1.70m, doorvaren, niet stoppen, gelukkig ging alles nog goed, maar bij een beetje golfslag loop je gegarandeerd vast.

Op naar Portoscuso.

Zo, nu even wat anders!!!!!!!!voordat we verder gaan.

In de Italian Waters Pilot van Rod Heikell wordt gewaarschuwd voor; ormeggiatori. Dit zijn geen havenmeesters maar lui die je lijn aannemen en daarvoor een X bedrag verlangen, mocht je dit niet betalen, kom je in de problemen. Alles volgens de pilots.

In de pilot staat dus dat er in de haven van Portoscuso, zg. ormeggiatori's zijn, plus zou het niet zo duur zijn.

Bij het binnenlopen van de haven via VHF kanaal 15 de havenmeester gevraagd of er plek was. Plek zat!!!!You are very welcome!!!!!!Oh Jee Zoveel vriendelijkheid, klopt dit wel?

In de verte stond al een mannetje staan te zwaaien waar we moesten wezen. Niet te geloven!!!!!!!!!vingersteigers en geen kleintjes, denk dat hier een 20 meter jacht makkelijk plaats had. Twee in het wit geklede marineros hielpen met aanleggen. Lijntje voor, lijntje achter. Perfect.

Welcome, My name is Luigi and this is my collega Giovanni. Wat een ontvangst!!!!!!Waren dit nu die beruchte ormeggiatori's?

Zoals bij ons gebruikelijk is doet Anneke al het papierwerk met de havenmeesters. Wij hadden onze borst natgemaakt en een maximum aan havengeld in gedachte, hoger als dit bedrag en we gaan weer!!!!!!!!

Bij terugkomst van de schipperse kreeg ik een gulle glimlach toegeworpen, dat zat dus wel snor!!!!!!!!!!!

Wat bleek!!Nooit betalen wat ze vragen. Eerst was de prijs voor onze lengte 50 Euro per nacht. Never!!!!!!40 Euro dan? Never!!!!!!Over het juiste bedrag zullen we het niet hebben, maar iedereen was tevreden. Wij ook.

Van collega zeilers hadden we namelijk gehoord dat je met handjeklap erg ver komt. Nooit betalen in Italië wat ze vragen . Dat is heel normaal hier. Mocht je dat wel doen, ben je dom bezig. Maar dat kun je wel aan Anneke overlaten. Daar heb je een goede aan. Die verkoopt een Eskimo nog een koelkast.

Na een nacht in Portoscuso zijn we vertrokken. Het liep tegen het weekend en er werd een kermis opgebouwd, op die herrie zaten wij niet te wachten. Wegwezen dus.

Wij op de genua naar Isola di Pietro gezeild (het is maar 5 mijl). Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, het water is zo ongelofelijk helder, dat je bang bent om een haven aan te lopen. Elk moment denk je aan de grond te lopen. Zo helder is het.

Wij dachten op dit eiland hooguit twee nachten te blijven, maar dat is anders gelopen. Met de havenmeesters een goede prijs afgesproken (achteraf kijken ze ons een tikkie boos aan omdat we nog steeds niet vertrokken zijn). Maar voor deze prijs, met een perfecte gratis Wi-Fi verbinding, met een mistral in aantocht, gaat een normaal mens toch niet weg???

De tijd hier vliegt om. Een gezellige avond met een Belgisch echtpaar doorgebracht. De volgende morgen moest ik 3 lege flessen wijn naar de container brengen. Gisteren hebben we een scooter 125cc gehuurd. Nog nooit op zo'n ding gezeten. Maar het ging prima, wat een lol. Moet wel zeggen dat dit eiland een klein paradijsje is. Schitterende baaien en schone straten. Het is één groot natuurreservaat. Ankeren verboden. Vissen met een harpoen mag wel. 5 kg p.p. per dag. Vinden we wel raar.

Nu maar afwachten wanneer we wegkomen hier, de wind is zojuist 180 Gr gedraaid, dat wil zeggen dat het weer nu rapide gaat veranderen.

Mistral, kom maar!!!!!!!!

See You

Jens

Hallo ihr Neu-Biker. Nun kennt ihr sie auch, die freiheit auf zwei Rädern. Ich freue mich, dass ihr so viel Spaß habt. Der Schlag nach Sizilien wird sicherlich auch ein Fest, also alles Gute ihr zwei und bis dann
Jens

Peter Dielessen

En wie hebben we dan daar??? Mensen petje af, jullie hebben het waar gemaakt.

Groetjes Peter en Elke Aquanaut.

Hamba