Zeilen met onze Mi Dushi

Wij hebben Sicilie gehaald!

Isla Favignana, hoe verzin je zo'n naam, maar daar zitten we. Dit eiland ligt ongeveer 10 mijl uit de kust van Sicilië. Op de hoogte van Trapani. En in Trapani zijn onze eerste voetstappen op Siciliaans grondgebied gezet. Niet één Maffiosi gezien of ze hebben ons nog niet opgemerkt.

De stad Trapani is een troosteloos geval, voor drie nachten geboekt. Waarom voor drie nachten? Het woord heet MISTRAL. Volgens de gribfiles zat deze ons op de hielen tijdens de oversteek van Sardinië naar Sicilië. Maar zoals altijd klopte hier weer geen moer van. De wind bleef weg. Wel jammer voor Anneke want ze had weer een prettige prijs onderhandeld. S' avonds wel een stuk van de stad bekeken, wat een zooitje. Hier wil een mens echt niet langer blijven. Dus na een nacht weggegaan. De havenmeester vond dit niet leuk, maar ja. De mistral die voorspeld was kwam niet dus waren drie nachten niet nodig (mooi excuus toch).

Bijna vergeten: de oversteek.

Ik zal het kort houden, de volgende boot word een motorboot. Want dat hebben wij het grootse gedeelte gedaan, gemotord=28 uur! Tegen een 4 Bf hoog aan de WIND die uit de verkeerde richting kwam. Nu hoor ik jullie denken, vaar toch een andere koers. Ging niet . De keus was dan Tunesië of het Italiaanse vaste land ter hoogte van Napoli. Géén van beide was een optie. Dus hakken met een rif in het grootzeil om toch een beetje druk te hebben. Alles went, ook die pokkeherrie van de motor. Wel erg slecht geslapen. Voor de rest toch nog 8 uren gezeild.

Isla Favignana. Zoals gemeld daar liggen we nu. Perfect in een (haventje). Lijn voor lijn achter. Uitzicht op oude tonijnfabrieken. Het is prettig toeven hier. Eergisteravond op een terras sinds lange tijd weer eens een bloody Mary gedronken. Anneke haar Pina Collada. Opeens een bord gelezen vóór de zaak dat het Happy Hour was. Gratis buffet. Wij hebben dus niet meer aan boord gegeten. Het beviel ons zo goed dat we gisteravond ieder twee cocktails genomen hebben. Dat spul is toch lekker en nog goed voor de slaap (volgens onze dokter). Jammer genoeg geen koud buffet. We waren te laat.

Dit eiland is een droom. Stranden om van te watertanden . Niet één flatgebouw. Niet één disco. Wel een grote gevangenis, midden in het dorp.

Gisteren weer op een scooter het eiland onveilig gemaakt . Niks te beleven, maar niets moet hier. Heerlijk!!!!!!!!!!!

Morgen gaat het weer richting vaste wal, waarheen??????????géén idee. Anneke zal mij dat wel zijnerzijds vertellen.

Doeg!!!!!!!!!!!

Isola di San Pietro

Erg ver zijn we nog niet gekomen, dit moment op Zuid-Sardinië.

Schuldige is die (je raad het al) mistral. Er komt er weer eentje aanzetten (binnen 3 weken de 3rde!). De gribfiles zeggen tussen 25 en 35 knopen wind met regen, dan wil je niet op zee zijn.

Maar er is geen haast. Vanaf 1 oktober is onze winterplek in Racusa voor ons beschikbaar, maar dat redden we niet. Maakt ook geen flaus aus.

Ok. Waar waren we gebleven.........Oristano. Daar zijn we met de bus naartoe gereden (gratis heen) 1€ terug pp. Is nog net te doen. Waren wel de enigste die vanaf de jachthaven vertrokken. Oristano is een gat, niet meer en niet minder. Bij een Italiaan (er zijn veel Italianen hier) heerlijke spaghetti gegeten, en de volgende dag wegwezen.

In de pilots staat dat deze haven aan het verzanden is, de diepte zou tussen 2 en 3 meter moeten liggen. Vergeet dat maar!!!!!Zelf steken we nu 1.90m. Weten wij veel dat er een tijverschil van 30 cm is. Bij het naar buiten gaan gingen we over 1.70m, doorvaren, niet stoppen, gelukkig ging alles nog goed, maar bij een beetje golfslag loop je gegarandeerd vast.

Op naar Portoscuso.

Zo, nu even wat anders!!!!!!!!voordat we verder gaan.

In de Italian Waters Pilot van Rod Heikell wordt gewaarschuwd voor; ormeggiatori. Dit zijn geen havenmeesters maar lui die je lijn aannemen en daarvoor een X bedrag verlangen, mocht je dit niet betalen, kom je in de problemen. Alles volgens de pilots.

In de pilot staat dus dat er in de haven van Portoscuso, zg. ormeggiatori's zijn, plus zou het niet zo duur zijn.

Bij het binnenlopen van de haven via VHF kanaal 15 de havenmeester gevraagd of er plek was. Plek zat!!!!You are very welcome!!!!!!Oh Jee Zoveel vriendelijkheid, klopt dit wel?

In de verte stond al een mannetje staan te zwaaien waar we moesten wezen. Niet te geloven!!!!!!!!!vingersteigers en geen kleintjes, denk dat hier een 20 meter jacht makkelijk plaats had. Twee in het wit geklede marineros hielpen met aanleggen. Lijntje voor, lijntje achter. Perfect.

Welcome, My name is Luigi and this is my collega Giovanni. Wat een ontvangst!!!!!!Waren dit nu die beruchte ormeggiatori's?

Zoals bij ons gebruikelijk is doet Anneke al het papierwerk met de havenmeesters. Wij hadden onze borst natgemaakt en een maximum aan havengeld in gedachte, hoger als dit bedrag en we gaan weer!!!!!!!!

Bij terugkomst van de schipperse kreeg ik een gulle glimlach toegeworpen, dat zat dus wel snor!!!!!!!!!!!

Wat bleek!!Nooit betalen wat ze vragen. Eerst was de prijs voor onze lengte 50 Euro per nacht. Never!!!!!!40 Euro dan? Never!!!!!!Over het juiste bedrag zullen we het niet hebben, maar iedereen was tevreden. Wij ook.

Van collega zeilers hadden we namelijk gehoord dat je met handjeklap erg ver komt. Nooit betalen in Italië wat ze vragen . Dat is heel normaal hier. Mocht je dat wel doen, ben je dom bezig. Maar dat kun je wel aan Anneke overlaten. Daar heb je een goede aan. Die verkoopt een Eskimo nog een koelkast.

Na een nacht in Portoscuso zijn we vertrokken. Het liep tegen het weekend en er werd een kermis opgebouwd, op die herrie zaten wij niet te wachten. Wegwezen dus.

Wij op de genua naar Isola di Pietro gezeild (het is maar 5 mijl). Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, het water is zo ongelofelijk helder, dat je bang bent om een haven aan te lopen. Elk moment denk je aan de grond te lopen. Zo helder is het.

Wij dachten op dit eiland hooguit twee nachten te blijven, maar dat is anders gelopen. Met de havenmeesters een goede prijs afgesproken (achteraf kijken ze ons een tikkie boos aan omdat we nog steeds niet vertrokken zijn). Maar voor deze prijs, met een perfecte gratis Wi-Fi verbinding, met een mistral in aantocht, gaat een normaal mens toch niet weg???

De tijd hier vliegt om. Een gezellige avond met een Belgisch echtpaar doorgebracht. De volgende morgen moest ik 3 lege flessen wijn naar de container brengen. Gisteren hebben we een scooter 125cc gehuurd. Nog nooit op zo'n ding gezeten. Maar het ging prima, wat een lol. Moet wel zeggen dat dit eiland een klein paradijsje is. Schitterende baaien en schone straten. Het is één groot natuurreservaat. Ankeren verboden. Vissen met een harpoen mag wel. 5 kg p.p. per dag. Vinden we wel raar.

Nu maar afwachten wanneer we wegkomen hier, de wind is zojuist 180 Gr gedraaid, dat wil zeggen dat het weer nu rapide gaat veranderen.

Mistral, kom maar!!!!!!!!

See You

Marine Oristanesi (Golfo di Oristano) Sardinie

Sinds gisteren liggen we in Oristanesi en we moeten eerlijk toegeven zo een prima service hebben we nog nergens meegemaakt. Stromend water, elektra aansluiting maar nu komt het............onze Dushi wordt gratis gewassen en van al haar zout ontdaan. Oftewel het regent PIJPENSTELEN. De laatste keer dat we regen gehad hebben was in MEI.

Sardinië daar zitten we nu sinds een goede week. Tegen de overtocht van Menorca naar hier zagen we toch een beetje op. Het wachten was namelijk op een weather window. De wind (zoals altijd ) kwam nooit van de goede kant of te hard of te veel.

Langzaam maar zeker beginnen hier de mistrals te blazen. De Med is dan echt geen poeltje meer, maar eerder een heksenketel. De golven komen dan van alle kanten(behalve de goede).

Na een week in Noord Menorca achter ons anker gelegen te hebben(windstil) was het dan eindelijk zo ver. Drie dagen MET wind uit de goede richting.

Het is 200NM van Menorca naar Sardinië dus plusminus 40 uur.

Uiteindelijk hebben we er 39 uur over gedaan. 26 uur onder zeil en( je raad het al) 13 uur gemotord. Die eerste uren onder zeil waren om in de analen bij te schrijven. Perfecto. Alles tussen 10 en 19 Knopen wind. In de nacht was de meeste wind bijna constant 19 knopen. Een rif in het grootzeil, grote genua compleet uitgerold. Onze Dushi had het prima naar haar zin . Af en toe liep ze 7,2 Kn. Klappend en stampend op één oor door de golven.

Alleen toen het Anneke haar beurt was om te gaan slapen had ze daar toch problemen mee. Probeer maar eens rustig te slapen als je constant gelanceerd wordt. Na de genua ook een stuk ingerold te hebben liep werden Anneke en Dushi rustiger. Volgende middag, BLADSTIL. Om gek van te worden.

Die zelfde nacht om drie uur lieten we ons anker zakken in de baai bij Alghero. Daar drie nachten geankerd. Na de eerste nacht bleek dat we aan lagerwal lagen. En Ja hoor. Net op tijd. Het weather window was voorbij en de verwachtte mistral was daar. Hogerwal opgezocht, 3 meter diep, 18 meter ketting gestoken, plus naderhand nog het tweede anker ernaast. Ruimte zat en we waren de enigste in verre omtrek. Welterusten.......

Af en toe wil je toch eens cultuur snuiven dus na drie nachten naar Alghero gemotord. We waren de enigste aan de stadssteiger. Wat een geluk hadden we weer, een week feest. ÉÉN nacht herrie is te doen maar TWEE nachten zonder slaap nee. Het is een mooie stad, stadswallen, terrassen met Spaanse invloeden.

Omdat onze Vodafone stik het niet in Italië doet is er een andere gekomen. Hoe, dat is een ander verhaal. Laat ik zeggen. Allemaal Maffiosi.

Van Alghero ging het naar de Golfo di Oristano. Een gratis boei opgepikt. Weer drie nachten. Vanaf de eerste nacht begon het me toch te blazen, gelukkig uit de goede hoek. Je raad het al (Mistral) De gribfiles hadden hem al aangekondigd maar dat hij zo snel hier zou zijn, nee dat hadden we niet verwacht. In de 3rde nacht was de wind 180* gedraaid en wij lagen helemaal verkeerd. Voor alle zekerheid de motor mee laten lopen om druk van de boei te halen. Lagerwal met een deining waar je U tegen zegt. BALEN.

Er restte ons maar één ding, zo snel mogelijk een haven opzoeken.

En daar liggen we nu. Regen/ wind. Morgen de bus naar Oristano. Woensdag gaat het verder richting Portoscusa, een afstand van 40nm.

Zijn benieuwd.

Doeiiiiiiiiiiiiiii

Menorca

Ciutadella, (Menorca) Daar liggen we nu al weer een paar dagen voor anker.

Mallorca ligt achter ons en om eerlijk te zijn , erg rouwig zijn wij er niet om. Bye Bye, Nicht auf Wiedersehen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Menorca is compleet anders, lage kust, vele baaien en baaitjes. Maar het vreemde is, dat er hier veel, heel veel meer scheepsverkeer is dan op de andere eilanden. Het lijkt af en toe wel de A1 in de spits.!!!!!!!

Fransen, Italianen plus een verdwaalde Hollander.

Ergens hebben we beiden het gevoel , DIT IS HET. Eergisteren werd besloten om naar het noorden te gaan om daar ons anker uit te gooien. Op weg daarheen boten en al wat maar drijven kan, kris kras doorelkaar. Vergeet uiteraard onze jetski's niet plus de snelle schoenendozen. Onze Engelse vrienden hebben daar een mooie uitdrukking voor: Gin Palace

De truc is, als je ergens wilt ankeren moet je dat erg vroeg of erg laat doen, anders is er geen plek tussen de schoenendozen en strijkijzers.

Alleen bij ons werkt dat meestal niet. We zijn gewoon te lui om zo vroeg op te staan. Dusss de aankomst is meestal als het hele spul al aanwezig is.

Dan is het opletten geblazen, welke boten blijven overnachten en welke niet.

Schoenendozen, jetski's, rondvaartboten, charterboten blijven niet overnachten, dus daar gaan we liggen, zo dicht mogelijk in de buurt. Ze gaan toch weg!!!!!!! In het begin is dat best eng om te doen ,maar je wordt steeds brutaler. Er is altijd een plek.

Maar ik moet zeggen het is werkelijk schitterend hier, kristal helder water, op 12 meter kun je je anker zien liggen. Zwemmen en gek genoeg niet zo'n chaos als op de andere eilanden. Hier blijven we nog een poos.

Gisteren de bijboot gepakt om eens land te zien en wat schetst onze verbazing?

Het is een heerlijk stadje, met alles erop en aan . Leuke terrassen en straatjes.

Met onze buurtjes uit Amsterdam drinken we er nog een vandaag (of twee).

Op foto's moeten jullie nog even wachten, onze internetverbinding gaat nog steeds via een stick en is erg langzaam en bijna op. In Italië moeten wij weer achter een Italiaanse stik aan. MAARRRRRRRRRRR wat in het vat zit verzuurt niet.

Ga weer eens buiten kijken. Anneke had het beddengoed te luchten gehangen en dat spul gaat nu een eigen leven lijden.Het anker kraakt want wij zijn bijna aan het zeilen.

De verbinding valt weg dus ik stop er mee.

Mallorca

Pollenca, Mallorca daar zitten we momenteel. De laatste up date van onze web-site heeft een beetje langer geduurd dan normaal. MIJN EXCUSES HIERVOOR.

Iedereen die hier al eens geweest was zei, daar moeten jullie beslist naartoe. Zo idyllisch, zo mooi, ZO RUSTIG. Nou vergeet dat maar. Dit is een baai in het noorden van Mallorca die beschut ligt tegen alle windrichtingen. Dat is ook zo. We liggen te wachten (al twee dagen)tot de wind draait om naar Menorca over te steken. De eerste dag lagen we stevig achter ons anker toen er een Spanjool met een lading luid krijsende kinderen naast ons zijn anker liet vallen.

Anneke bleek, ik bleek, zullen we ze nu wurgen of later op de avond!!!!!!!

Niets aan te doen, verkassen. Andere ankerplek, viel niet mee met een paar honderd medeankeraars om een geschikt plekje te vinden.

In de avond begon het me daar toch te spoken, niet normaal meer. Uitschieters naar 7 Bf. Gelukkig hielden beide ankers dus om 23 uur onze kooi opgezocht.

Opeens een harde klap tegen de boeg van de boot. We wisten niet hoe snel wij beiden het bed weer uit waren. Was me daar een Fransoos van z'n anker geslagen en boven op onze Mi Dushi terecht gekomen.

Als er harde wind voorspeld wordt zetten we meestal een tweede anker, zo ook deze keer. Eerst die klojo afgeduwd, kijken of wij schade hadden, gelukkig niet.

Omdat die Fransoos op de boeg geknald was, had hij ook onze beide ankers onklaar gemaakt , nu gingen wij aan de haal.

Pikkedonker, de meeste ankeraars GEEN ankerlicht of andere verlichting, bloedlink, harde wind. KLOTE.

Moesten twee maal opnieuw het anker gooien voordat we eindelijk redelijk lagen. Ondertussen was het drie uur geworden en rondom gingen her en der ankeraars aan de haal. Van slapen kwam echt niets meer. Maar ja, aan elke nacht komt een eind, dus ook aan deze. De bewuste Fransoos ligt een stuk verderop en heeft nog steeds niet het fatsoen gehad om z'n excuses aan te bieden. Ach, het zijn allemaal Klojoos.

Achteraf gelukkig geen schade maar je schrikt je een beroerte.

Dit is niet negatief bedoelt dit kan je ook op de Grevelingen gebeuren.

Hoe zijn we op Mallorca terecht gekomen, zeilend met een FANTASTISCHE wind van Ibiza. 50 nm in maar 8 uur. Niet slecht.

Het was de bedoeling om eerst een paar dagen Formentera te bekijken, daar is dus niets van gekomen. Verkeerde windrichting.

Het leukste plekje op Mallorca vinden we Porto Colom. Verleden jaar kon je bijna overal ankeren maar dat is voorbij, nu liggen er moorrings. Te huur voor 23 Euro

Wat moet je, achteraf was het wel prettig, je kon water halen en op afspraak je boot spoelen in de haven. Bij de prijs inbegrepen.

Duikfles bij Ted Fecke laten vullen. Wie zat daar op z'n terras. Ger Dijkshoorn met vrouwtje Gerrie. Laatste keer gezien denk ik 16 jaar geleden. Daarvoor nog eens met een duikvakantie naar Malta. Dat was een poos geleden. Man. Het werd laat die avond, een Bacardi hier, een Bacardi daar. Ger en Ger hadden een auto gehuurd en zij lieten ons de volgende dag het klooster Sant Salvador zien. Lekker geluncht en aansluitend naar de Lidl boodschappen gedaan. ´s avonds weer aan de Bacardi, afscheid genomen. Gerard en Gerrie gingen de volgende dag weer naar Utrechhhhhh terug. Komende winter spreken we af, mag niet nog eens zestien jaar duren.

En nu zitten we in Pollenca in afwachting op de goede windrichting voor Menorca.

Wij melden ons weer, als het internet meewerkt.

Doei.....................

Winterplek gevonden

Vandaag is toch weer het nodige gebeurd. Mijn lieve vrouwke had verleden week van de tandarts gehoord dat er een Aldi in de buurt zou zijn. Dus wij op de fiets op weg, zoals de meeste mannen heb ik aan boodschappen doen de grootste schurft. Maar eerlijk is eerlijk zonder boodschappen geen hap eten. Halverwege onze zoektocht breekt m'n linker pedaal af. Goed voor het humeur, lekker vlot één pedaal , ik zeg het je, dit fietst niet zo best. Vooral als je die Aldi nergens vinden kunt. Spanjaarden zijn zeer behulpzaam, de ene zei links de andere rechts. En wij maar fietsen in die hitte. De waarheid: ER IS GEEN ALDI IN CARTAGENA. Humor!!!!!!!!!

Na een andere super bezocht te hebben 5 minuten van de boot, bepakt en gezakt terug aan boord. Vanmorgen is er troep van de oven over en onder de vloerplanken gekomen, maar even schoongemaakt. Dat wil zeggen, alles losschroeven, poetsen, boenen en weer vastschroeven.......... . men blijft bezig.

Zo dan nu het nieuwtje, gisteren hebben we uit Ragusa (Sicilië) een aanbod voor de komende winter binnengekregen en dat slaan we niet af. Van 1 oktober t/m 31 April 2013 € 800. Met andere woorden, onze winterstek wordt Ragusa.

Ragusa ligt ZW op Sicilië. Nog ongeveer 1000 nm te gaan.

Onze route gaat van Cartagena oversteken (150 nm) naar Formentera. Een paar dagen blijven. Verder in één ruk naar Mallorca (Zo kort mogelijk blijven) Menorca. Sardinië, Corsica, Sardinië, Sicilië.

We hebben er zin in.

Nu moet de wind nog meewerken, volgens de Gribfiles kunnen we pas maandag of dinsdag vertrekken. Het eerste stuk is toch een nacht door en om dan meteen in harde wind terecht te komen hebben we geen zin in. Het moet leuk blijven.

Morgenochtend gaat het Indiaas smaldeel weer verder richting Frankrijk. De hele dag in de diesellucht van die oude bakken te liggen is niet prettig, maar het went. Doet me aan mijn eigen marine tijd denken. Het zijn twee fregatten, een torpedobootjager en een bevoorradings schip. Allemaal overgenomen van de Engelse marine uit de jaren '50. Pure nostalgie.

Anneke vroeg gisteren aan één van de bemanningsleden, die aan het stappen waren, of ze al Somaliëse piraten doodgeschoten hadden. Natuurlijk......... was hun antwoord Het klinkt raar ,maar ik geloof dat. De Indiase is met de Chinezen marine de enigste die piraten daadwerkelijk om zeep helpt. Risico van het vak.!!! Van onze marine krijgen ze een standje bijvoorbeeld;.we zullen jullie moeder zeggen hoe stout jullie wel zijn, nooit meer doen hoor.

Niks aan te doen,that's life.

Morgen is weer een dag dus ......................

Doei..................

Ankeren met klokkenspel.

Kwart voor vijf in de middag, achter de kaartentafel. Puf, puf ,puf. 32 Graden in de schaduw. Je maakt wat mee voordat je met pensioen gaat. NEE, we klagen niet ,als je hoort wat voor een Klote weer het thuis is.

Twee dagen gewacht tot er een beetje internet verbinding is, Hoe was het leven VOOR het internet??

OK. We liggen weer eens in één van onze lievelingshavens, Cartagena.

Hebben verschillende ankerbaaien aangelopen en hebben ons prima vermaakt, meestal over medezeilers, Bijvoorbeeld in Puerto Genovés. Met deze baai hadden we minder goede ervaring want in deze baai stond verleden jaar s'nachts het water boven de vloerplanken. Nog maar eens geprobeerd want het is en blijft een pracht stek om te ankeren. Als......... de wind niet draait plus geen harde wind opsteekt. En laat dat nou potverdorie net gebeuren. Van de weersverwachtingen kun je hier niet op aan. Verwacht je Noordenwind, wordt het Zuid, kan natuurlijk ook andersom. Heerlijke stek uitgezocht, uit de wind, 6 meter diep, 20 meter ketting. Moet toch kunnen? Bijna geen wind en voor de nacht was de verwachting variabel 2 tot 3.

In het begin lagen we er als enigste maar langzaam druppelden er meerdere boten binnen, zo ook een Duitse nauticat. De schipper in z'n blote gat. Moet hij weten plus dat ik niks van blote kerels moet hebben. Dit ter zijde. Oh ja deze schipper moest dus ankeren, of ten minste probeerde het. Een nauticat is relatief hoog van opbouw. Als eerste gooide hij z'n anker steeds op het diepste punt, smeet er minstens 30 meter ketting achteraan en ging lekker in het zonnetje liggen bakken. Tot er een bries opstak. Oei.......Daar ging die blote Duitser met zijn inmiddels ook blote Duitse madam. Daar ging de nauticat.

Het probleem was z'n ankerlier, wat die had hij niet. Alles, het hele spul moest met het handje binnen gehaald worden. Alles in z'n blote kont, geen gezicht dat klokkenspel slingerend. Onze schipper werd steeds roder (en dat was hij al) En dat niet één maal, Néén minstens vijf maal moest zijn anker opgehaald worden. Moet toegeven, bekijks hadden ze,vooral toen madam meehielp trekken.

Alle ankeraars waren toch wel angstig dat dit stel op hun boot zou klappen (Wij ook).

s'Nachts is er toen een flinke wind 5/6 opgestoken, gelukkig hebben wij een 25 KG Rocna anker, niet zo goedkoop in aanschaf maar je slaapt toch rustiger. Het Duitse stel had een mini ankertje, hoe durven ze. De volgende morgen waren ze verdwenen. Wij blij, iedereen blij.

Stop er nu mee, gaan een biertje pakken in de stad. Afgekoeld tot 30 Gr.

Morgen hebben we nieuws!!!!!!!!!!!!

Doei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Spaanse mentaliteit.

Gisteravond de match Spanje/Italië wezen kijken hier bij Mario's. Nou ik moet zeggen ;ten eerste hebben we niet de pot gewonnen waar we 0-2 voor Italië getipt hadden. Maar dan nog hier bij Mario's hebben ze toch een steekje los. Stel je voor ,we zitten met een hele ploeg buiten naar de wedstrijd te kijken ,gaat halverwege de tweede helft een schijnwerper aan. Niet erg ,maar dat ding zat 50 cm NAAST het televisiescherm. Blind, we zagen niets meer door het felle licht.

Protest alom, kun je begrijpen. Dan zou je toch zeggen ,een normaal mens zet dat ding weer af!!!!!!!!Nou vergeet dat maar. Commentaar van de eigenaar; elke avond gaat dat licht aan ,dus ook vanavond. Alleen vergeet die................dat er hij er nu een TV naast gehangen heeft., en dat ding zit daar niet elke avond.

Het resultaat was, dat de helft van het terras zo snel mogelijk afrekende en bij de buurman verder keek. Dit is Spanje in optima forma. Ik begrijp steeds meer waarom ze hier naar de KL....T...gaan!!!!

Zo ik moest dit even kwijt.

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba