Zeilen met onze Mi Dushi

HOERA, WE GAAN WEER DE MED IN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

We liggen nu al weer 3 dagen in Almerimar, gisteren vlogen ons de stoeptegels om de oren zo'n harde wind. HEERLIJK!!!!!!!!!!!!!!!En het koelde af naar 25 Gr, bijna truien weer. S 'nachts 20 Gr perfect.

Onze plannen zijn weer veranderd en wel toen we onderweg naar Ceuta waren. Het begon al goed, ons eerste rif zat er nog in toen we La Linea uitvoeren. No wind.

Maar toen.......op de hoek bij de moskee , begon het binnen 5 minuten te blazen niet normaal. Scherp aan de wind hebben we het geprobeerd, het is toch maar 11 mijl. Maar de straat van Gibraltar heeft een naam op te houden.

Korte HOGE golven begonnen van de zijkant in de kuip te slaan, we keken elkaar aan, dit hoeft en willen we niet!!!!!!!!!!!Na een ouderwets stormrondje gemaakt te hebben, voor de wind.............DE MED IN.

Daar zitten we dan weer.

Eerste stop Marbella. Jetset all over. Prijzen navenant. Toch nog een heerlijke fietstoer gemaakt.( Anneke haar fiets wel een beetje verfomfaaid)

Daarna doorgevaren naar Marina del Este, waar onze nieuwe motor een service beurt kreeg. De eerste nacht voor anker in een baai vlak voor de haveningang, komt me daar s' nachts toch een swell binnenlopen, we werden bijna uit ons bed gelanceerd!!!!!!!!Ondanks dat ik een tweede anker gegooid had. Geen oog dichtgedaan. Tweede nacht toch maar in de haven overnacht, ondanks 41 Euro(zonder stroom en water) Ze zijn wel super vriendelijk en behulpzaam.

Volgende morgen een lang stuk (zeilen) naar Almerimar, DACHTEN WE. Motoren!!!!!!!!!!!!dat was de komende 55 mijl ons lot. Motoren.

Plat als een dubbeltje was de zee, hengel uitgeprobeerd, niets, zelfs de vissen was het te heet. Dat die beesten niet gebakken of gekookt worden. Over één ding zijn we het eens wat een goede investering was, onze ingebouwde ventilatoren in de motorruimte. Eentje voor het aanzuigen voor koele lucht en een andere om de hete lucht uit de te krappe motorruimte te blazen.

Man, wat was onze motor zonder deze vents heet geworden. In Zeeland geen probleem maar hier!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Waar ik afgelopen winter ook twee ventilatoren gemonteerd heb is bij de koelkast compressor. Onze koelkast loopt ja 24 uur en dat minstens 6 maanden. Onze Rosé en Pils moet koel blijven.

Oh Ja, onze AIS is weer eens nagekeken door een Ray Marine dealer, die ons vertelde dat we perfect ontvangen maar met maar 5% zenden. Alles weer eens nagemeten. Antenne hier antenne daar. Zelfde resultaat. Volgens mij heeft dat ding van het eerste moment aan niet goed gewerkt. Maar goed, niets aan te doen. Kopen voorlopig geen nieuwe, zijn gekke Henkie niet!!!!!!!!!!

Eigenlijk is er weinig nieuws buiten dat er vanavond de finale Spanje/ Italië gespeeld word. Uiteraard gaan we dat in een Spaanse kroeg bekijken.

Men kan wedden voor twee EURO wie er winnen zal. Ik speel met ons leven! Ik heb gewed. Hou je vast (0-2) voor Italië. De kroegbaas keek me aan, dat voorspelt niet veel goeds als ik de pot win. Zal ons een zorg zijn, het is maar een spelletje. Een beetje jennen, dat doe ik graag.

Tot horens

Gaat weer prima.

Even de laatste nieuwtjes. Anneke haar liefelijke hoofd ziet er steeds beter uit na haar saltomortale. Ze heeft ook geen last meer van duizeligheid of hoofdpijn. Gewoon geweldig. En ze had al zo'n knap smoeltje.!!!!!!!!!!

Er was een afspraak gepland voor een MRI scan komende donderdag in Gibraltar. Die zeggen we af. Volgens ons niet nodig en zo gezond is dat nou ook niet.

Onze plannen; woensdagmorgenvroeg pakken we het eerste tij en steken over naar de Afrikaanse kust; bestemming Ceuta, Dit is één van de twee Spaanse enclaves in Marokko. Volgens de pilots moet dit een erg goede haven zijn. Beter om taxfree in te kopen dan Gibraltar. Maar zoals alles hier, ook de pilots kloppen niet., hierin staat een prijs van ongeveer EURO 14.- Maar sinds kort schijnt deze haven verkocht te zijn aan een nieuw consortium. Anneke heeft gebeld met haar Spaanse telefoon en wat blijkt, van de prijs klopt geen moer. De prijzen zijn verhoogt van 14 naar (hou je vast)25 EURO. Toch gaan we er na toe want de berichten die we gehoord hebben zijn alleen maar positief. En we zijn in de buurt ,zo gauw kom je hier niet meer.

Doe!!!!!!!!!!!!!!!!

We klagen niet!!!!!!!!!!!!Er is altijd wel wat te lachen!!!!!!!!!!

We klagen niet , dat hebben we verleden jaar afgeleerd. Onze ligplaats is momenteel La Linea (Spanje) 20 minuten lopen van Gibraltar. 30Gr in de schaduw, geen wind. Een ligplaats kost hier 12,- EURO laag en hoogseizoen. Dat is het goede nieuws, het slechte nieuws is dat mijn lieve vrouwtje een saltomortale van haar fiets gemaakt heeft.

Die klojo's hier in Spanje hadden het fietspad opengebroken maar daarna gewoon weer dichtgemetseld. 10 cm hoog dwars over het fietspad. Anneke kon dat niet zien en is er met een rotklap tegenop geknald. Om het verhaal niet te lang te maken ; Ambulance, Politie, processenverbaal. Enzovoort enzovoort.................... Resultaat; een blauw oog verschillende kneuzingen. Volgende week donderdag hebben we een afspraak in Gibraltar voor een MRI scan. Eigenlijk was dit voor gisteren gepland, maar na een flinke tippel, twee maal overstappen van buslijn, kregen we te horen dat net op dat moment de MRI scan kaduuk was. RUSTIG BLIJVEN!!!!!!!!!!!!!!!!!Zeg Ja bedankt en kom maar een andere dag langs. Over het ziekenhuis hier in La Linea; kakkerlakken, vlooien,geen airco,stoelen waar je bijna doorheen zakt. De politie vertelde ons dat zij al ZEVEN MAANDEN geen salaris ontvangen hadden. Met andere woorden, ze zijn hier failliet.

Voor de rest gaat alles goed. Eergisteren kwamen twee dames de boot naast ons ophalen, die hun mede eigenaar daar had geparkeerd. Mopperen dat het een lieve lust was. De mede eigenaar had beloofd dat hij de boot in Gibraltar zou leggen en niet hier in La Linea. Hoe moet dat nou? Ze kunnen niet varen want ze zijn zooooooooooo ziek De ene had een geslachtsverandering ondergaan, haar nieuwe vagina deed zo zeer, de andere reed in een rolstoel. Mimi onze andere buurvrouw en ik keken elkaar aan en dachten ,die moeten we zo snel mogelijk lozen. Er was maar één oplossing, aardig zoals we zijn, we boden de beide dames aan om ze weg te brengen, met boot en al.

Perfect idee, maar heb nog nooit zo,n zooitje in een boot gezien. Maar Ja, inpakken en wegwezen. Motor starten, rolstoel in het gangboord en varen.

Nu moet je weten dat in Gibraltar echt de grote dure jongens liggen en daar kwamen wij met ons 30 voetertje incl rolstoel, in een boot die er echt niet uitziet.

Volgens de dames was er een plek gereserveerd, nee dus , alles lariekoek. Nadat Mimi de havenmeester via de VHF om een invalideplaats had gevraagd mochten we binnenlopen. Achteruit met een boot manoeuvreren die je niet kent tussen miljoenenjachten door. Ze kregen de beste plek. Ben zo klaar. Het havenkantoor is op de tweede verdieping ,dus Mimi en ondergetekende gingen vast naar havenkantoor om te zeggen dat de schipper niet naar boven kan komen omdat ze rolstoelgebonden is. Wat schetst onze verbazing, onze rolstoelgebonden invalide komt de trap op gestiefeld in een bikini waar haar borsten en vette bierbuik net niet uitvielen. We hadden het namelijk hier met twee omgebouwde heren te maken. Geen gezicht en zoiets doe je niet, moeders mooiste is ze sowieso niet. Mimi kreeg bijna een hartverzakking en die arme havenmeester ook.

We dachten maar aan één ding wegwezen. Mimi ging nog een paar boodschappen doen en ik ging gauw naar huis toe.

Meld me weer als er nieuws over Anneke haar saltomortale is.

Doei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wegwezen

Plannen, plannen, plannen. We zijn zo wispelturig als de pest. Even de afgelopen dagen doornemen. Anneke heeft eerst een afspraak met haar geliefde kapster gemaakt, het resultaat was om het rustig te zeggen ( volgens mijn lieve vrouwtje) niet om naar huis te schrijven. Er moest dus een vervolg op komen. Volgende week was het antwoord. OKDan maar een week de rivier op want Ayamonte hebben we langzaam wel gezien. Alle gerechten bij de chinees hebben we al gehad. ''James'' onze chinees begint al te buigen en te zoenen als hij ons ziet.

Wij dus van de week drie dagen in Alcoutim gelegen(7,50) per nacht. incl:water en electra.

Het blijft leuk daar oude kennissen (ze zijn niet van de rivier gekomen en ze blijven daar ook).

Daarna Hans en Pukkie ( Tomboy) opgezocht die nog dieper de rivier op lagen, was een prachtige gezelligge avond. Maar we moesten terug om ...............niet te geloven................ omdat mijn lieve vrouwtje naar haar kapster moest. Eerlijk is eerlijk het resultaat is blond met rode stukjes ertussen. Ik weet niet hoe die dingen heten. Maar Ja

Het is niet noemenswaardig, er is niets bijzonders gebeurd.

Morgenochtend om zes gaat de wekker dan gaat het tij lopen richting......................oosten. Richting Med. Chipiona here we come.

Bijzonder begin in Ayamonte

De spits is er af, we zijn weer op onze Mi Dushi. Ze wiebelde ons vrolijk toe en zwaaide met de vlaggen aan de zalings. Afgelopen woensdag9 mei heeft Miriam ons naar Rotterdam Airport gebracht. temperatuur 14 Gr. Aankomst Faro 30 Gr, neem van mij aan dat dat wennen is.

Op dit moment is het alweer 36 Grbinnen. Anneke zit buiten onder de bimimi en verroert geen vin.

Gistermiddag toen het een beetje afkoelde toch maar een loopje gedaan langs de rivier, prachtig weer, moet kunnen, of niet soms?

Het was afgaand water, bijna laagstestand. Anneke is af en toe net een strandjutter, ze ziet altijd wel iets liggen aan de waterlijn. Zo ook deze keer.Kijk daar ligt ietswat aangespoeld is, ga eens kijken, misschien is het wel een zak geld watoverboord gespoeld is! Ondergetekende naar beneden geklommen via een hekwerk. Beneden aangekomen bleek het om een mooie ronde verpakking te gaan waar iets zwaars in zat.(Misschien toch eindelijk onze zak geld?)

Mooi blauw,redelijk zwaar, ja we hadden onze schat eindelijk gevonden.

Allebij reuze benieuwd naar de inhoud, openen. Het spul was met eenstevige rits dicht geritst en lag zeer kort in het water.

Wat schetst onze verbazing toenAnneke de inhoud in haar handen hield;

EEN URN niet te geloven!!!!!!!!!dat moeten wij weer hebben. Er stond een naam van deoverledene plus het adres van het crematorium op. (Vermeld ik niet).

Wat doe je met zo iets, Anneke is naar de oever van de rivier gelopen en heeft de urn heel netjes weer in het water laten zakken, het is toch slikken bij zo'n vonds. Daar wordt je stil van.

We hebben nog geen foto;s want Ayamonte is zo vaak gefotografeerd en van onze vonds hebben we geen foto genomen.

Wil dit verhaal niet te lang maken morgen moet er ook nog wat te melden zijn. O Ja Hans van de Tomboy komt vandaag ook weer in de haven, pils staat al klaar.

Doei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Weer "Thuis".

Zierikzee zondag 23 oktober. Thuis. Het is maar hoe je het bekijkt. Grauw en grijs ,toptemparaturen van15 Graden. Brr................... De terugtocht was er eentje uit het boek van Murphy's Law. Waar hebben we dat dit jaar meer gehoord? De terugvlucht was geboekt bij Trans- Avia , zouden om 19.00 vertrekken van Faro naar Rotterdam, aankomst 23.00. Vergeet het maar. Ze hadden ons al gewaarschuwd dat het op Faro een zooitje zou zijn , nou dat was het dan ook. Even wat anders; We hadden vanaf April geen regendruppel meer gezien tot afgelopen maandagavond toen er een zwarestorm tussen 5.00 en 8.00 over Faro overkwam met windstoten tot 50 Knopen. Bij ons in Ayamonte kwam de wind niet hoger dan 45 Kn, maar dat was genoeg, en regenen!!!!!!!!!!Ik kon niet verder slapen en ben opgestaan, was toch een beetje bezorgt of onze zonnepanelen wel stevig genoeg vastgezet waren. Anneke sliep lekker door ondanks dat de boot flink heen en weer geslingerd werd. Gelukkig is er bij ons aan boord niets kapot gegaan of in de lucht gevlogen maar wel in Faro, in Faro was bijna de gehele vertrekhal ineengestort!!!!!! Je zou toch denken dat tussen maandagochtend en woensdagmiddag er iets georganiseerd was om het inchecken weer op gang te brengen. Vergeet het maar. Chaos alom. Dit werd gedaan aan kleine tafeltjes met pen en papier, want de computers stonden binnen.Onderweg naar het vliegveld vertelde de taxichauffeur ons dat hij zo snel mogelijk weer zou vertrekken omdat het niet helemaal zou zijn, zoals het zou moeten zijn. We werden gedumpt op het grote plein voor de vertrekhal tussen duizenden mensen die daar ook stonden te wachten. Het begon te regenen, er werden net DRIE portopotties (poepdozen)neergezet voor minsten 3000 mensen. Moest zelf niet maar ik was een wildplasser geworden. Alles perfect geregeld, typisch Portugal. Pluspunt men kreeg een fles water uitgereikt. Tijdens het wachten stortte er nog een stuk van het dak in, toen was echt het hek van de dam. Ga hier niet verder op door. We zitten weer in Zierikzee ondanks, een vertraging van een paar uren, dat de bagage zeiknat en doorweekt is, dat we niet in Rotterdam maar op Schiphol aangekomen zijn enz enz. Een waardig einde van onze tocht dit jaar . Begon in stijl en eindigt in stijl. Wat we wel geleerd hebben deze reis is geduld en een beetje fatalisme. Ook een lichte vorm van SM zit hierbij. Moet wel anders ga je niet zeilen in zuidelijke gebieden. Gistermiddag mijn eerste optreden met de Zierikzeese havenzangers (Shantykoor) gehad. Ons motto is ,Samen beginnen en zo goed mogelijk samen eindigen. Kon maar één biertje drinken omdat ik Anneke op de ALV van Brouwershaven ging vergezellen. Alles heeft z'n gang weer. Maar niet voor lang want hoogstwaarschijnlijk half Januari gaan we voor minstens 6 weken onze Mi Dushi in Ayamonte bezoeken. Ze mag toch geen last van eenzaamheid krijgen? We zijn een goed team met z'n drieën.

Terug van weggeweest.

10 Oktober 28 graden binnen. Na 1600 NM zijn weweer op onze winterplek aangekomen, het lijkt wel een beetje op een thuiskomst

Laughing
. Van de nieuwe motor maak ik geen issue meer dat wordt anders een erg vervelend iets en dat willen we niet.................toch? Alleen de sores met de motor is nog niet voorbij. Zo dat was de motor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Waar waren we gebleven. Oh Ja Ayamonte, de winterplek. Achteraf gezien is dit de ideale overwinteringplaats, alles is aanwezig. Het verschil met vele andere plaatsen ligt daarin dat in de meeste toeristenplaatsen 's winters geen bal meer te beleven valt en dat hier beslist niet het geval is. Hans van Huut en Pukkie van de Tomboy (Hallberg Rassy 31 Monsun) liggen hier ook. Voor Hans nemen we ons petje af, helemaal solozeilend van Nederland naar Ayamonte. Perfect om elkaar weer te zien, er zijn al de nodige wijnen en pinten bier gedronken. Hans heeft een erg mooie webside http://tomboy.reismee.nl Gisteren met z'n drieën naar Isla de Canela gefietst, zwemspullen erbij en zijn lekker gaan zwemmen. Het leven is zo slecht nog niet, daarna een portie sardines verschalkt plus een paar Vino Tinto's. Afgelopen donderdag de vervolg behandeling gehad voor mijn implantaten die in twee weken klaar zijn. Ietsje pietsje pijnlijk maar ja het moet maar. Voor de rest is er weinig nieuws, de discussie gaat nu over, wat te doen volgend seizoen. Andalusië en de Algarve of weer naar boven langs de Portugese kust. We zien wel. 26 oktober gaat het vliegtuig richting Rotterdam Airport waar Kees de buurman ons komt ophalen. Zo te horen is het echt POKKE weer thuis. Voordat het vliegtuig gaat melden wij ons nog.

Doei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rota

Het giert hier als de pest zo hard blaast de Levante,windkracht 7 met uitschieters naar 8. Alleen is het rare dat 10 mijlnoordelijker er bijna geen wind staat. Rare weersomstandigheden hier. Met ons gaat alles wel, ondanks dat we af en toe een hartverlamming krijgen.Zondag 25 septemberzijn we vertrokken uit Caleta de Valez waar de nieuwe motor is geinstaleerd(is bekend). s middags om 5 uur vertrokken richting Rota aan de Atlantische kust. Een afstand van 150 NM.Via Gibraltar de nacht door. Dit hebben we in 26 uur gedaan, redelijk vlot. s Nachts zwommen weer honderden dolfijnen rondonze Mi Dushi. Het blijft een byzondere ervaring. Aangekomen in de baai van Cadiz hebben we twee nachten achter ons anker gelegen. De tweede maal wel noodgedwongen. want............onze motor deed het niet meer. Sloeg niet meer aan, en de stoeptegels woeiden uit de straten. 7 Bf lagerwal. Heb het al eerder geschreven, daar wordt een mens niet vrolijk van. Op de genua teruggelaveerd richting ankerplaats en op het laatste moment het ankergedropt. 3meter diep, 30 meter ketting, zekerheid voor alles.de genua heeft wel een reparatiebeurt nodig. Wij ook. Verkeerde knop gedrukt denken wij als reden voor de motor dat hij/zij niet startte. In Rota was het net andersom, de motor kon niet meer afgezet worden, moest de noodknop trekken. Zien wel hoe het morgenochtend gaat, dan.willen wij naar Mazagón zeilen of motoren, waarna de volgende plaats Ayamonte zal zijn. Daarnet toch maar de grote genua eraf gehaald en ingeruild voor de jib.Voor de rest alles wel aan boord al zijn we wel blij als we weer op onze winterplek zullen zijn.

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba